Departe de cercul vicios al abuzurilor

by - duminică, noiembrie 01, 2009

Vineri am gasit un mesaj pe robot de la mama lui Bogdan (stiam ca va veni in Germania, la botezul copilului fiicei ei). Scurt, impersonal, cu o voce sparta si consumata de alcool: "Bogdan, aici e mama. Sunt in Germania, da si tu un telefon la C... Hai, pa!".

Se pune intrebarea: acesta poate fi mesajul unei mame care-si doreste din tot sufletul sa reia legaturile cu fiul ei si sa-si spele pacatele trecutului? Raspunsul este, din mai multe motive, NU.

Primul motiv este acela ca, daca ar fi vrut in 4 ani sa reintre in contact cu fiul ei, l-ar fi cautat pana acum, l-ar fi sunat din Romania (ca nu mai costa o avere). Dar n-a facut-o. Ceea ce este absolut tipic pentru ea si acceptabil din perspectiva istoriei ei personale.

Al doilea motiv este acela ca manipularea fiicei ei este mult prea evidenta.

Al treilea motiv, si cel mai trist, este acela ca ea insasi nu are capacitatea emotionala de a-si dori o relatie afectuoasa cu fiul ei, din moment ce aceasta relatie a fost imposibila timp de 36 de ani.

Mama lui Bogdan este cel mai tragic exemplu pe care-l cunosc despre consecintele abuzului in viata unui om. Mama lui Bogdan a incetat sa mai existe ca om cu suflet viu si integritate personala intacta in secunda cand a fost violata de propriul ei tata la varsta de 12 ani (iar abuzul sexual fara penetrare durase cu siguranta ani de zile pana atunci).

Mama lui Bogdan a fost din cea mai frageda tinerete un om intr-o cruciada de autodistrugere (alcoolism, promiscuitate, lipsa de intimitate in relatii, o inertie interioara asemanatoare cu moartea). Mama lui Bogdan nu voia si n-ar fi trebuit sa devina niciodata mama, fiindca in trupul ei siluit si in sufletul ei macelarit nu mai exista demult nici un strop de dragoste, fie fata de ea insasi, fie fata de vreo alta persoana din viata ei.

Eu si Bogdan pusesem cap la cap datele despre ea la putin timp dupa ce eu incepusem terapia si descoperisem astfel prin intuitie si instinct faptul ca mama lui fusese abuzata de tatal ei: o femeie care - intr-un sat romanesc unde toata lumea cunoaste pe toata lumea - nu mai era virgina la 18 ani cand s-a casatorit, o femeie care nu si-a dorit niciodata copii, o femeie care si-a inselat sotul si l-a provocat permanent la violenta (cauta agresiunile pentru a fi "pedepsita"), o femeie care a devenit alcoolica foarte devreme, o femeie care a delapidat de la servici (a "salvat-o" sotul), o femeie care si-a neglijat total copiii si apoi si-a parasit definitiv familia cand fiica ei a ajuns la varsta la care ea insasi suferise violul, o femeie care se autodistruge cu atata perseverenta nu poate fi decat victima unui abuz sexual timpuriu. Da, este simplu daca vezi toate bucatile de puzzle cum se aseaza impreuna.

Abuzul ne-a fost confirmat apoi de catre sora lui Bogdan, care stiuse dinainte de la un fost prieten al mamei ei, dar nu-i suflase nici un cuvant lui Bogdan pe tema asta!! Normal, noi in clipa cand am aflat am inceput sa simtim o compasiune imensa fata de acest suflet chinuit, pe cand cumnatica mea nu avea interes s-o vada pe mama ei ca pe o victima, fiindca ea avea alte interese: mama ei era plina de remuscari acum si ea a profitat de asta, folosind-o ca sa se razbune pentru tot ce nu primise in copilarie. Un fost prieten al cumnatei mi-a confirmat ca intr-adevar cumnata mea se purta oribil cu mama ei, care venea permanent s-o ajute, sa-i gateasca, sa iasa cu cainele afara, ii dadea bani etc. Mda, razbunarea narcisistului patologic si a teroristului emotional asupra unuia din principalii abuzatori din viata lui... un cerc vicios de victime si faptasi, in care granitele sunt tot mai sterse si rolurile se inverseaza in tact de minut...

Revenind la clipa de fata, ne dam seama perfect ca mama lui Bogdan a fost manipulata (ca si in trecut, pana sa rupa Bogdan legatura cu ea) de fiica ei pentru a-l suna pe Bogdan. Inca o data, ce trist mi se pare sa stii ca altfel nu l-ar mai fi cautat niciodata. Si totusi, mai trist si mai dureros ar fi sa nu stii acest lucru si sa continui sa speri.

Nici mama mea nu m-a cautat niciodata ca sa reluam relatia dupa ce in noiembrie 2004 eu ii scrisesem toate adevarurile care ma ardeau pe suflet de-o viata si ii aratasem toate ranile pe care mi le cauzase ea, iar ea imi transmisese prin varul meu ca nu mai vrea sa primeasca niciodata astfel de scrisori (deci practic, daca stau sa ma gandesc bine, nu eu am rupt legatura!!).

Diferenta dintre cele doua mame, asa cum o vad si cum o simt eu, este aceea ca mama se complace si acum in atitudinea ei orgolioasa, autosuficienta si plina de ura ("Da, am batut-o cu papucul si bine i-am facut" sau "De ce n-a venit sa-mi spuna toate astea in fata, ca o calcam in picioare!"), in timp ce mama lui Bogdan este praf si pulbere in sufletul ei, nu se uraste decat pe ea insasi si cred ca, in ciuda sau mai bine zis datorita alcoolismului, e constienta de raul pe care l-a facut chiar daca nici ea nu incearca sau nu are puterea sa-l repare...

E o diferenta mica? Nu, e o diferenta foarte mare. Desi la final raman doar suflete zdrobite peste tot.

You May Also Like

0 comments