Monarhia I.A. - Despre acceleraționism, NRx și intersecția dintre tehnologie, religie și filosofie
~~ articol de Mihnea Măruță ~~
Despre
acceleraționism, NRx și intersecția dintre tehnologie, religie și filosofie: o
analiză a ideilor esențiale din noua politică americană.
„Noi declarăm că splendoarea lumii a fost îmbogățită cu o nouă formă de frumusețe: frumusețea vitezei. Un automobil de curse împodobit cu țevi mari ca niște șerpi cu respirație explozivă... un automobil de curse care pare să se grăbească peste pulberea explozivă este mai frumos decât Victoria din Samotrace. (...)
De ce să privim în urmă de vreme ce trebuie să spargem ușile misterioase ale Imposibilului?
Timpul și Spațiul au murit ieri. Trăim deja în Absolut pentru că am creat deja viteza eternă omniprezentă.”
Aceste
rânduri au fost scrise acum mai bine de un secol, în 1909. Ele aparțin unui
scriitor italian pe nume Filippo Tommaso Marinetti și fac parte dintr-un text
numit Manifestul Futurismului.
Futuriștii
italieni, majoritatea figuri literare, disprețuiau femeile, luptau împotriva
moralismului și doreau ca muzeele și bibliotecile să fie distruse deoarece
adăposteau trecutul.
Ei
glorificau tehnologia, patriotismul și războiul - pe care îl descriau drept „singura igienă adevărată a lumii”.
Nu
este surprinzător faptul că stilul acestor texte a devenit ulterior o sursă de
inspirație pentru fascismul lui Mussolini.
Dar
ceea ce vă propun să preluăm din pasajul de mai sus este această idee: dorința
de a merge cu mare viteză spre
viitor, de a grăbi lucrurile, de a înghiți timpul, de a elimina tot ceea ce
poate părea ezitant, meditativ, îndoielnic - tot ceea ce împiedică sau întârzie
posibila dominație a umanității asupra lumii exterioare.
Ne
concentrăm asupra acestei idei pentru a înțelege ce se întâmplă de când Donald
Trump a redevenit președinte al Statelor Unite.
Aproape
toate semnele indică această tendință: noua politică americană pare să fie radical diferită de ceea ce ne așteptăm
sau de ceea ce știm din ultimii 80 de ani de istorie.
Noua
politică americană pare din ce în ce mai inspirată de ideile unor oameni care,
pe de o parte, nu mai cred în democrație și, pe de altă parte, nu mai au
răbdare să trăiască în acest prezent global.
Noua
politică americană nu mai glorifică viteza, ca în visele futuriștilor de la
începutul secolului al XX-lea, ci alege direct accelerația: apăsând
pedala tehnologiei pentru a obține cât mai repede un viitor imaginat ca fiind încoronarea
eficienței.
„Mișcați-vă repede și spargeți lucruri!”
Voi
încerca, în cele ce urmează, să argumentez această ipoteză.
Am
început cu câteva personaje-cheie din jurul lui Donald Trump pentru a vedea
dacă ideile lor au ceva în comun - dacă există sau nu un nucleu filosofic al
acestei noi puteri americane.
Dintr-o
perspectivă doctrinară, cel mai important personaj nu este Elon Musk. El ar fi
„regina” căreia i s-ar permite să se plimbe liber pe tabla de șah și i s-ar da
libertatea de a pune în aplicare deciziile strategice, dar nu strategul însuși.
Din
perspectiva aducerii viitorului în prezent, cea mai importantă figură pare să
fie un alt miliardar: Peter Thiel.
Născut
în Germania, emigrat de mic în America, cu înclinații excepționale spre
matematică, absolvent de filosofie la Stanford, discipol al lui René Girard
(care i-a fost și vecin), cofondator al PayPal - un membru proeminent, de fapt,
al grupului cunoscut în „folclorul” tehnologic mondial drept „Mafia PayPal” -,
primul investitor extern în Facebook, proprietar al unei averi estimate la
peste 11 miliarde de dolari, Peter Thiel a fondat mai multe startup-uri,
companii tehnologice și fonduri de investiții care operează în domenii legate
de viitor: inteligența artificială, armamentul, analiza datelor (celebrul Palantir), prelungirea vieții, sau
construirea de colonii în largul mării (seasteading).
Thiel si Musk in anii 2000, cand PayPal era cumparat de eBay
Prin
intermediul unuia dintre aceste fonduri (Founders
Fund), Peter Thiel s-a numărat printre primii investitori în două dintre
celebrele întreprinderi ale lui Elon Musk: SpaceX
(transport și explorare spațială) și Neuralink
(implanturi cerebrale).
Cu
alte cuvinte, în relația lor, controlul nu îi aparține lui Musk. Poate chiar
dimpotrivă.
Dar care este legătura lui Thiel cu Trump?
În
timpul campaniei prezidențiale din 2016, Thiel a fost singurul susținător
declarat al lui Trump din Silicon Valley, care era atunci un bastion al
Partidului Democrat.
(Între
timp, majoritatea investitorilor importanți din Silicon Valley au schimbat
tabăra; un alt magnat al tehnologiei explică de ce în acest podcast).
În
2016, Thiel a vorbit, de asemenea, la Convenția Națională Republicană în
favoarea lui Trump. Odată ales, Trump l-a recompensat pe Thiel numindu-l pe
unul dintre protejații acestuia, Michael Kratsios (care lucrase la Thiel
Capital), în funcția de director tehnologic al Statelor Unite.
Dar
și mai interesante sunt personajele legate
de Peter Thiel pe care Donald Trump le-a cooptat în noua sa echipă de conducere.
Pentru
cel mai important dintre aceste personaje, trebuie să ne întoarcem în 2011,
când Thiel a ținut o prelegere la Facultatea de Drept din Yale.
Printre
studenți se număra un tânăr din Ohio care fusese jurnalist în Corpul Pușcașilor
Marini timp de patru ani și era deja absolvent de Filosofie. Numele său: James
David Vance.
Întâlnirea
lor de atunci, în 2011, avea să ducă, câțiva ani mai târziu, la angajarea lui
Vance la una dintre companiile lui Thiel, Mithril
Capital (un nume legat de pasiunea lui Thiel pentru cărțile lui Tolkien),
și câțiva ani mai târziu, la un fond de campanie de 15 milioane de dolari,
datorită căruia, și cu sprijinul lui Donald Trump, JD Vance a devenit senatorde Ohio în 2022.
Momentul
decisiv în relația dintre Trump și Vance a avut loc în 2021: însoțit de Peter
Thiel, JD Vance a fost primit la Mar-a-Lago și „iertat” pentru declarația sa
din 2016 în care îl comparase pe Trump cu Hitler și adăugase: „Principiul meu este Niciodată Trump”.
Astăzi,
JD Vance este vicepreședinte al Statelor Unite și, potrivit unor comentatori
americani, una dintre cele mai de succes „investiții” ale lui Peter Thiel.
Dar
Vance nu este singurul fost angajat sau partener al lui Thiel care a ajuns în
cercul interior din jurul președintelui Trump. Cel puțin încă două nume ar
trebui menționate:
-
David Sacks, fost CEO la PayPal, este noul „țar
IA and și cripto” de la Casa Albă, postul care gestionează proiectele de
inteligență artificială și criptomonede;
- Jim O'Neill, fost director general al Fundației Thiel, a fost ales de Trump pentru a fi director operațional al Departamentului de Sănătate și Servicii Umane al Statelor Unite.
Ce ne spun aceste numiri, alături de altele din aceeași categorie?
O
preferință pentru oamenii de afaceri care au gestionat bugete de sute de
milioane, dacă nu miliarde de dolari.
Pe
scurt, oameni care au condus entități vaste și știu cum să facă bani. Oameni
care, la fel ca Trump, văd lumea aproape exclusiv prin „lentile de CEO”.
Și
cu această preferință, ajungem la nucleul doctrinar al noii puteri de la Casa
Albă.
Să
nu uităm de unde am plecat: accelerarea
spre viitor: separarea de tot ceea ce marele capital percepe drept stagnare.
Cu
alte cuvinte, „decolarea” spre un orizont în care „sabotajul” - fie el
ideologic sau administrativ - nu ar mai fi posibil.
Care
este, în opinia acestor investitori, principalul obstacol în calea libertății,
lucrul care ar încetini sau chiar ar împiedica realizarea viziunii lor asupra
tehno-eficienței?
Răspuns:
democrația reprezentativă. Sistemul parlamentar. Sufragiul universal. Politica, în general, așa cum a fost
înțeles acest termen în America în ultimii 100 de ani.
Peter
Thiel a afirmat acest lucru încă din 2009, într-o conferință pentru un think
tank de orientare libertariană:
„Eu nu mai cred că libertatea și democrația sunt compatibile. (...)
Anii 1920 au fost ultimul deceniu din istoria americană în care se putea fi cu adevărat optimist cu privire la politică.
Din 1920, creșterea uriașă a numărului beneficiarilor de ajutoare sociale și extinderea dreptului de vot la femei - două categorii de alegători care sunt în mod notoriu dificile pentru libertari - au transformat noțiunea de „democrație capitalistă” într-un oximoron”.
Mai
recent, aceeași idee - că democrația este un obstacol - a fost explicată de un
alt miliardar din Silicon Valley care a trecut din tabăra democrată în tabăra
lui Trump: Marc Andreessen.
Într-un
interviu din ianuarie 2025, Andreessen - care l-a ajutat pe Trump cu
interviurile de angajare în perioada dintre alegerile prezidențiale și
inaugurarea sa - citează un politolog italian din secolul XX, Robert Michels,
care a propus conceptul „legea de fier a
oligarhiei”.
Conform
acestui concept, orice formă de organizare socială, indiferent cât de
democratică încearcă să fie la început, sfârșește prin a deveni o oligarhie,
ceea ce înseamnă că adevărata democrație este imposibilă, în special pentru
populațiile mari.
Explicația
este că masele nu se pot organiza și, mai devreme sau mai târziu, puterea este
oricum preluată de o elită restrânsă (o nomenclatura).
Grecia
antică și Florența în timpul epocii familiei Medici au fost încercări de
democrație directă, dar ambele, potrivit lui Michels, au eșuat lamentabil.
În
cele din urmă, cel mai vehement critic al democrației este un gânditor excentric
al cărui nume a devenit relevant în noul context politic al Americii, deoarece
este considerat „filosoful casei” lui Peter Thiel.
Numele
său este Curtis Yarvin. Are 52 de ani, dar arată și se comportă mai degrabă ca
un adolescent imatur decât ca un strateg cu profunzime.
Este
prieten cu Thiel și JD Vance și a devenit cunoscut mai ales pentru un blog unde
scria sub pseudonimul Mencius Moldbug (un blog finanțat de... ați ghicit).
În
ianuarie 2025, după inaugurarea noului-vechi președinte american, Politico.comtitra:
„Ideile lui Curtis Yarvin erau „la limita”. Acum ele curg la liber prin Washingtonul lui Trump”.
În
aceeași lună, într-un interviu acordat New York Times, Curtis Yarvin a declarat
că democrația este foarte slabă și a folosit ca exemplu faptul că, în ciuda
unei majorități solide care se opune, imigrația în masă continuă.
Dar
poate cele mai provocatoare rânduri din acel interviu, cel puțin pentru
cititorii celebrului ziar american, sunt acestea:
„Cred că votul oferă un fel de stimulent pornografic; devine mai mult ca susținerea echipei de fotbal.
Și cred că însemnătatea votului pentru majoritatea oamenilor astăzi este că le dă un fel de sens, îi face să se simtă relevanți, îi face să simtă că, într-un fel, contează și ei.
Cred că este ceva profund iluzoriu în legătură cu acest sentiment de importanță, care contrazice chestiunea foarte importantă că avem nevoie de un guvern care este de fapt bun.”
În
acest moment, apare întrebarea esențială: sunt aceste idei doar divagații
aleatorii sau avem de-a face cu un concept structurat, un sistem filosofic
consistent și coerent?
Voi
încerca să simplific răspunsul, mulțumindu-vă totodată pentru că ați citit până
aici. Mai avem un pic de mers :)
Această
mișcare, care consideră că democrația a devenit un obstacol în calea
capitalismului, se numește mișcarea neoreacționară, prescurtată
NRx.
Această
mișcare mai este denumită și „Iluminismul
întunecat”. Acest termen îi aparține filosofului englez Nick Land și este
și titlul uneia dintre cărțile sale.
Și
astfel ajungem la miezul filosofic al problemei, pentru că, de fapt, cea mai
potrivită explicație pentru tot ceea ce ne uimește astăzi în America este una
filosofică, din care decurg consecințele politice, economice și sociale.
Născut
în 1962, Nick Land a predat filosofia la Universitatea Warwick din 1987 până în
1998, când a demisionat.
Este
un nonconformist și a fost mult timp considerat marginal, dar scrierile sale au
revenit în actualitate odată cu ascensiunea partidelor de dreapta și cu
progresul spectaculos al inteligenței artificiale.
Land
a fost supranumit „nașul
acceleraționismului”, care este conceptul ce ne interesează când vorbim
despre politica americană (și vedeți ne duce în cerc înapoi la Manifestul
Futurismului).
Nick
Land consideră că sistemul ideologic occidental, numit „Catedrala”, care include
administrația de stat, universitățile, presa și ONG-urile, funcționează ca o religie imanentă - o religie
progresistă care supune și pedepsește orice opinie contrară.
Așadar, ce este acceleraţionismul?
Este
soluția propusă de Nick Land împotriva decadenței, corupției și populismului
aduse de „Catedrală”.
Aceasta
înseamnă dezlănțuirea energiilor capitalismului, eliberarea forțelor de
producție și înlocuirea sistemului
republican cu un fel de monarhie tehnologizată.
Accelerarea
societății către viitor, la turație
maximă - aceasta ar fi calea preconizată de mișcarea neoreacționară.
De
ce? Pentru că...
„Capitalismul și inteligența artificială sunt același lucru”.
Această
afirmație îi aparține lui Nick Land, iar înțelegerea ei este esențială pentru a
înțelege ce ar putea urma.
Argumentul
său este următorul: din moment ce dezvoltăm inteligența artificială doar pentru că putem, fără niciun plan,
fără a ști încotro ne îndreptăm și, prin urmare, fără să-i dăm niciun scop,
înseamnă că inteligența artificială este propria sa cauză!
Aceasta
implică, mergând mai departe, că nu noi, în prezent, suntem cei care schițăm și
organizăm viitorul, ci viitorul însuși dictează măsurile de astăzi.
Acest
lucru implică, mergând mai departe, că este ca și cum inteligența artificială,
venind din viitor, își rezolvă și își asigură propria venire în existență.
De ce ar fi capitalismul echivalent cu inteligența artificială?
Pentru
că scopul capital(ismului) este, de asemenea, de a se autoreplica și de a
încorpora totul în calea sa.
Atât
capitalismul, cât și inteligența artificială se hrănesc cu ceea ce în
cibernetică se numește „feedback pozitiv”:
ambele se extind atunci când sunt atacate, contestate și perturbate.
Astfel,
dacă acceptăm premisa că omenirea se îndreaptă inexorabil către o etapă în care
inteligența artificială va deveni „specia” dominantă, atunci orice încercare de
a ne prelungi agonia este inutilă.
Prin
urmare, viziunea acceleraționistă
este de a accelera lucrurile, de a dezlănțui un hipercapitalism, un tehno-capitalism
absolut, un anarho-capitalism - spuneți-i cum doriți - un sistem de guvernare
privată de tip monarhic, în care președintele
este directorul general, CEO-ul unei companii comunitare, iar cetățenii devin acționari ai acelui stat,
transformat și condus în conformitate cu principiile capitaliste ale eficienței
și profitului.
În
viziunea acceleraționistă, statele naționale sunt depășite și trebuie înlocuite
cu o rețea globală de state-oraș și teritorii autonome, dacă este posibil
construite de la zero.
Nick Land și Curtis Yarvin numesc această rețea o „amestecătură” („patchwork”).
Și
dacă vă sună a utopii, aflați că miliardarii menționați construiesc deja astfel
de orașe, cumpărând terenuri și organizând comunități de la zero.
Această
mișcare este legată de o teorie numită „Statul
Rețea” („The Network State”),
descrisă într-o carte publicată în 2022 de un alt antreprenor-cheie din lumea
tehnologiei: Balaji Srinivasan - fost CTO al Coinbase.
Conceptul
are baze teoretice și tehnice solide - un site dedicat și o conferință
organizată într-un oraș care reprezintă un model similar de organizare:
Singapore.
Se începe cu comunități digitale (grupuri cu valori comune unite într-o rețea - atât din punct de vedere tehnic, cât și „spiritual” - [va suna cunoscut? n.tr.]) și culminează cu comunități fizice, orașe optimizate din punct de vedere cibernetic.
Orice proiect blockchain, de
exemplu, este și el un „stat rețea”: are un „crez” (exprimat într-un ghid-manifest
- „whitepaper”), are o misiune, o comunitate, o economie proprie etc. [va suna cunoscut? n.tr.]
În această nouă paradigmă,
instituțiile clasice precum școala, presa, instanțele și băncile pot fi
înlocuite cu entități private,
gestionate pe baze capitaliste.
Pentru
mai multe detalii, vă puteți uita la câteva proiecte existente: Culdesac în Arizona, Prospera în Honduras, Cabin în Texas, Neighborhood SF, NOMAD
sau Praxis.
Unul
dintre fondurile de investiții care cumpără terenuri în diferite regiuni ale
globului și care dezvoltă deja noi orașe autonome se numește Pronomos. Acest fond este administrat de
un investitor pe nume Patri Friedman, care este partener de afaceri al lui
Peter Thiel.
Acum
peste 15 ani, Thiel a finanțat institutul lui Friedman care a studiat
posibilitatea de a crea locuințe în largul mării (Seasteading Institute).
Un
alt investitor care a construit deja un nou oraș este iraniano-americanul
Shervin Pishevar. Într-un articol din 2020 intitulat „The Rise of City States” („Ascensiunea
statelor-oraș”), el a scris:
„Predicția mea pentru 2050 este că multe
state-națiune ar putea eșua - financiar, politic, militar, intelectual, moral
și spiritual.
În schimb, comunitățile mici
(adesea numite „state-oraș”) își vor controla propria prosperitate, cetățenia
fiind considerată proprietate. Cetățenii acestor comunități locale își vor
împărți în mod egal responsabilitatea pentru PIB-ul care va determina
capitalizarea de piață a statelor-oraș.”
Poate
că acum este mai clar cum ar putea deveni fezabilă ideea de a transforma Fâșia
Gaza în „Riviera Mediteranei Estice”...
Dacă
am ajuns la Israel și Palestina: această mișcare accelerată spre viitor este pe
placul cercurilor evreiești influente din Washington și este îmbrățișată de
grupurile creștine evanghelice, care sunt extrem de puternice în cadrul
Partidului Republican.
Motivul constă în acea ramură a teologiei numită escatologie, care se ocupă cu sfârșitul lumii (Totalitatea concepțiilor religioase referitoare la soarta finală a lumii și a omului - n.tr.).
Astfel,
atât evreii conservatori, cât și
creștinii evanghelici sunt milenariști, ceea ce înseamnă că ei doresc ca
Mesia să vină cât mai curând posibil și să salveze omenirea: evreii încă
așteaptă prima venire, în timp ce evanghelicii sunt nerăbdători să vadă a doua
venire a lui Hristos.
Pe
scurt, doctrina acceleraționistă ar „reconcilia” capitalismul și milenarismul -
bogații și săracii, pragmaticii și credincioșii.
Aceasta
ar putea explica combinația aparent paradoxală a dogmelor religioase cu
abordările futuriste promovate de noua administrație Trump, alături de mulți
lideri din domeniul tehnologiei.
Lumea
se schimbă sub ochii noștri și este esențial să înțelegem în ce direcție. Nu
avem de-a face doar cu capricii sau improvizații.
Nu
pare o coincidență nici faptul că noua administrație americană țintește aparatul birocratic (a se vedea
dizolvarea USAID) și mass-media (a se
vedea declarațiile lui Musk & Co. despre Radio Europa Liberă, Vocea
Americii, NPR, Politico... și despre jurnalism și „legacy media” în general).
Birocrația și presa sunt două entități ale „Catedralei” care, în noua viziune, obstrucționează acceleraționismul.
Dacă
aceste elemente dispar (sau sunt total discreditate), foarte probabil vor urma universitățile
și ONG-urile.
Toate
aceste instituții sunt considerate depășite
și vor exista încercări de a le înlocui sau reinventa cu instituții paralele care folosesc mai multă
inteligență artificială și sunt conduse ca niște companii private.
Mai
profitabile. Dar este oare mai bine?
Nu
întâmplător, în conversația sa cu podcasterul Lex Fridman, Marc Andreessen a
ridicat întrebări provocatoare precum:
„Ce s-ar întâmpla dacă statul
California ar fi deținut și administrat de Apple?”
În ce privește democrația,
semnele arată zorii unei posibile republici americane de tip corporatist,
condusă de un „monarh” cu puteri cvasi-nelimitate.
Andreessen
însuși a spus-o în interviul menționat mai sus: soluția pentru a preveni
repetarea politicii identitare din
ultimii zece ani este un fel de „sandwich”, în care „monarhul”, pe de o parte,
și populația, animată prin social media, pe de altă parte, vor strânge aparatul
administrativ la mijloc.
Eliminarea
„Catedralei” pentru turbo-capitalism, construirea statelor-oraș de la zero cu
instituții private în locul celor clasice, eliminarea statelor-națiune și a
comunităților unite de o limbă comună, transformarea cetățeanului, prin
blockchains și tokenizare, într-un acționar care participă la profit,
îmbrățișarea inteligenței artificiale și accelerarea sosirii acesteia -
Acesta este acceleraționismul!
O
lume diferită. Dacă este mai bună sau nu, rămâne de văzut dacă și când acest
scenariu va deveni realitate.
~~ articol de Mihnea Măruță ~~
0 comments